Traducción / Translation

Moltes gràcies per millorar aquest blog amb les vostres aportacions.
No us talleu gens!


21 de set. 2011

XIII Seminari #Compartim: les meves notes... (4) Steve Dale: “La figura de l’e-moderador del programa IDEA-CoPs del Regne Unit”

La presentació d'Steve Dale pretén parlar de dos temes: de l’energia en relació a les persones que actuen com a e-moderadors i de la salut de les persones i de les comunitats.

Des dels inicis del programa IDEA-CoPs al Regne Unit les dades han crescut molt. Actualment compten amb més de 100.000 usuaris registrats a les comunitats de pràctica i un volum de més de 1.500 CoPs (tot i que segons diu, només unes 200 són “saludables”).

Però... què és una CoP saludable?
Hem de preguntar-nos si hi ha un propòsit clar, si l’entorn és segur i confiable, si existeix un core actiu de participants, si aquests estan prou motivats, si coneixem les seves necessitats, si tenim un pla d’acció clar amb activitats a fer...

Per valorar la saludabilitat d’una CoP cal mesurar diferents aspectes que ens aportaran informació analítica sobre l’estat de la comunitat. La comunitat ha de tenir un ritme d’activitat. Cal reconèixer el patró de ritme d’activitat per veure on som i si cal actuar per recuperar la salut. Entre d’altres dades, hauríem de mesurar  l’evolució de membres registrats, l’evolució del nombre de membres actius, l’evolució del nombre d’aportacions que fan els membres...

Hi ha un seguit de símptomes que ens poden alertar sobre problemes de salut de la nostra comunitat. Aquests símptomes comportaran dur a terme accions encaminades a solucionar l’origen del mal.

La tasca de l’e-moderador consisteix a
  • gestionar la plataforma;
  • portar mètriques sobre l’activitat;
  • planificar perquè l’activitat de la CoP estigui aliniada amb els objectius de l’organització;
  • fomentar el desenvolupament professional, tot posant-hi ordre;
  • gestionar els continguts garantint l’adequació de les etiquetes, de la pertinència;
  • ampliar l’abast de la comunitat, motivant la incorporació de més persones motivades;
  • gestionar la comunitat, generant entusiasme a través de la comprensió de les necessitats de les persones i posant-hi molta feina.
Cal desenvolupar estratègies per comprometre els participants. Una estratègia que funciona molt bé al programa del Regne Unit són els “Hot seats”, que consisteixen a portar a persones (ministres, personalitats) que parlin d’un tema perquè atrauen un gran nombre de persones que d’altra manera potser no sentirien a parlar de les CoPs. Una altra eina que s’ha mostrat efectiva són les newsletters que mantenen a la gent connectada. En definitiva, cal diversificar els canals que miren de fomentar la participació per arribar a com més gent millor.

En resum, el que cal fer és
  • Monitoritzar la salut de la CoP amb dades quantitatives i qualitatives
  • Identificar els diferents símptomes i aplicar-hi les intervencions corresponents
El e-moderador (o facilitador) és una de les peces claus per a l’èxit i per a la salut d’una CoP. Això però, és una feina dura que requereix molta energia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

M'agradarà conèixer la teva opinió... anima't!