Traducción / Translation

Moltes gràcies per millorar aquest blog amb les vostres aportacions.
No us talleu gens!


16 de jul. 2009

Competències digitals. Coneixements, habilitats i actituds per a la Societat Xarxa (2)

els meus apunts de la ponència de José Manuel Pérez Tornero: Indicadors europeus sobre alfabetització mediàtica. Cap a una política europea

Com podem plantejar-nos invertir en tecnologia quan l’estat espanyol porta anys desinvertint en educació?

La Comissió Europea pretenia situar, a nivell de coneixement, economia, infraestructures, alfabetització digital..., la UE a l’alçada dels Estats Units l’any 2012. Res més lluny de la realitat.

Cal parlar de convergència, però no entre mons analògic i digital, perquè ja estan imbricats. Vivim en un entorn de convergència tecnològica en certa manera il•lusòria, perquè abunden les situacions de monopoli o oligopoli (cercadors, sistemes operatius...). Així, el fenomen del web 2.0, la xarxa “participativa”, no és realment tan democràtica com de vegades es pretén.

En alguns contextos, les coses fallen no per raons cognitives, sinó pràctiques. Les competències són el transfons cognitiu que ens assegura l’èxit en la resolució de determinades situacions. En el moment en què la inversió en tecnologia està focalitzada a l’entreteniment i no a l’ensenyament i a l’alfabetització digital, estem abocats al no aprofitament de la potencialitat de les TIC. Algú s’hauria de parar a pensar si cal omplir les aules d’ordinadors o si és millor, atès que pràcticament el 90% dels estudiants posseeix un ordinador amb connexió a Internet a casa seva, canviar el model educatiu i deslocalitzar la formació.

No es pot obviar que els joves veuen 3 hores de televisió diàries i que sovint reprodueixen els models que els planteja la televisió. És possible que el fenomen Facebook tingui relació amb la reproducció del model “Gran hermano”, que normalitza la renúncia a la privacitat que la societat de consum demana. Així, passa a tenir rellevància no parlar només d'alfabetització digital sinó també d'alfabetització mediàtica.

El treball del grup d’experts de la Comissió Europea sobre Digital Literacy es centra actualment en identificar indicadors fiables per mesurar l’alfabetització digital de manera que es pugui comparar entre territoris.

Qualsevol canvi competencial ha d’anar acompanyat d’un canvi
• tècnic
• semiòtic
• ideològic
• organitzacional
d’altra manera, el canvi competencial no passarà d’intenció.

Objectius estratègics que planteja el grup d’experts per al futur immediat:
• Desenvolupament d’una política d’alfabetització mediàtica
• Enllaçar l’alfabetització digital amb la innovació tecnològica i econòmica
• Impulsar la creativitat com a part essencial de l’alfabetització digital
• Promoure l’alfabetització mediàtica com a un instrument de la ciutadania activa i de l’esfera pública europea.
• Reforçar la recerca i l’educació en alfabetització mediàtica.

El focus de l’alfabetització digital es situa en dos factors: competències individuals (tècniques, cognitives, socials, creatives, comunicatives...) i competències de l’entorn (disponibilitat d’accés als mitjans de masses –ràdio, cinema, premsa, televisió, Internet... –). A partir d’aquests dos blocs de competències, el grup de treball ha seleccionat una sèrie d’indicadors que estan pendents de discussió amb els estats membres. L’aplicació d’aquests indicadors per fer el seguiment de la formació competencial digital de la ciutadania es posa en marxa el 2011.

Per endavant del canvi competencial cal que hi vagin:
• Nous coneixements
• Noves maneres de fer
• Nova dimensió social
• Nou significat de la història
• Nou humanisme

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

M'agradarà conèixer la teva opinió... anima't!