El 28 d'octubre de 2010, Jordi Graells va publicar un post al Graellsbloc amb la presentació i els vídeos de la seva intervenció a les 7es Jornades de Signatura Electrònica, en el marc de la taula rodona "Control de la privacitat en les xarxes socials: utopia o realitat", organitzades per CatCert.
Aquella entrada va tenir 186 comentaris fets per 46 persones, una cosa realment increïble. Com ha resultat d'aquest allau de comentaris, el propi Jordi, la Núria Vives i en Marc Garriga, van elaborar un molt bon resum que l'amic Jordi va publicar al seu bloc el 27 de desembre de 2010.
Amb la intenció de donar quanta més millor difusió al document resultant i perquè serveixi de reflexió que ens faci aprofundir més encara en l'interessant debat que es va generar, em permeto la llibertat de publicar, mig mes després, l'esmentat resum aquí, amb la intenció d'anar perllongant el ressò d'un text que considero interessant i necessari:
Privacitat 2.0. Resum d’un post col·laboratiu amb propostes d’acció
Les xarxes socials estan cada vegada més  presents en la nostra vida quotidiana. Però fins ara les mesures  d’autoregulació s’han mostrat insuficients per preservar la privacitat  dels consumidors-ciutadans i fomentar alhora el potencial d’innovació i  de creixement econòmic que representen la Internet actual i les xarxes  socials.
La idea que es dedueix d’aquesta premissa  bàsica sembla relacionada inicialment amb el concepte de la llibertat  d’expressió: un pot compartir el que li vingui de gust. El límit, però,  el trobem segurament quan aquest acte de llibertat afecta la nostra  seguretat o bé quan escapen del nostre control les regles amb les quals  creiem que estem compartint.
Amb les xarxes socials estem ampliant el  nostre radi d’acció social. No és gens fàcil traslladar-hi una seguretat  total que no existeix tampoc en els altres àmbits de la nostra vida.  Hem de ser conscients també a les xarxes socials som responsables del  que mostrem i per tant dels nostres actes. Per això, en aquest objectiu,  ens poden inspirar algunes de les pautes d’actuació que ja adoptem en  la nostra vida presencial. Aquests criteris, però, han de procurar no  anul·lar, com hem dit, l’enorme capacitat transformadora d’Internet.
Àmbits d’actuació
1. Formació
Incloure en la formació reglada educació  específica de ciutadania digital, gestió dels usos d’Internet i més  concretament de la privacitat. Cal aprendre a gestionar contactes i a  publicar tota mena de continguts a les xarxes. Saber decidir el nivell  d’exposició del que hi publiquem (per a la xarxa d’amics? per a  tothom?), el temps que hi romandrà (sempre?) i disposar de  l’autorització de terceres persones que apareguin a la imatge, per  exemple. I, a més, hem de conèixer que algunes xarxes, com Facebook, es queden els drets d’autoria de tot el que hi publiquem.
2. Regulació i responsabilitat
D’una banda, elaborar els instruments  legals necessaris perquè l’accés i visualització de les opcions de  gestió de la privacitat sigui fàcil i transparent.
De l’altra, cal completar la regulació dels  usos específics escaients per preservar les dades personals. De manera  complementària, els usuaris de les xarxes socials han d’assumir les  responsabilitats inherents al medi (Internet). Per exemple, etiquetar  fotografies d’una tercera persona sense el seu consentiment vulnera el  dret a la pròpia imatge.
3. Identificació
Cal tendir a la identificació dels usuaris  per evitar l’anonimat a les xarxes socials, sobretot en aquelles xarxes  en què es permeti l’intercanvi sensible d’informació personal. I, en el  mateix sentit, penalitzar la suplantació d’identitat.
4. Gestió i control de dades personals
Prestar atenció als conceptes caixa forta digital, elentitat (identitat electrònica única mitjançant el Passwordbank, per exemple) i oblit digital (eliminació de les dades obligatòriament després d’un cert període d’inactivitat).
5. Tecnologia
Fomentar que les plataformes de xarxes socials activin per defecte les mesures de control de les dades (a mode de netetiqueta).
Actuacions específiques per a l’àmbit de l’Administració
FORMACIÓ
1. Demanar a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, el Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada  i tots els ens dedicats a la formació a l’Administració que imparteixin  mòduls d’informació-formació sobre gestió de privacitat a les xarxes  socials.
2. Insistir davant el Departament d’Educació  perquè inclogui en la formació reglada educació específica de  ciutadania digital, gestió dels usos d’Internet i més concretament de la  privacitat.
REGULACIÓ I SENSIBILITZACIÓ EN LA RESPONSABILITAT
3. Suggerir a organismes relacionats amb aquesta qüestió (STSI,  observatoris municipals…) que demanin a l’Administració competent una  nova regulació perquè l’accés i visualització de les opcions de gestió  de la privacitat sigui fàcil i transparent.
4. Promoure actes de conscienciació sobre gestió de privacitat a les xarxes socials dins l’Administració.
5. Fomentar debats sobre la identificació cívica  com a requisit per a la transparència, participació i col·laboració  entre els actors públics (ciutadania, empreses, associacions,  Administració…).
6. Incentivar el voluntariat digital que  ajudi a difondre tots aquests conceptes, prestant especial atenció a  l’entorn de la família-escola a través, per exemple, de les AMPA.

 
 
Gràcies per la difusió :)
ResponEliminaMolt interessant!
ResponEliminaSalutacions