L’autoformació, segons diversos autors que cita Carlos Alonso, aporta una sèrie d’avantatges a les organitzacions, com ara un més alt grau de motivació, una major rendibilitat de la formació. L’autoformació, en aquests moments en els quals l’auge d’Internet i de les xarxes socials facilita la generació de processos d’aprenentatge amb accés a les fonts del coneixement, té un gran potencial en aquests temps en què es demanden mètodes formatius alternatius, sobretot per a la formació continuada.
Les universitats han de reorientar la formació que ofereixen cap a les competències i incorporar la formació informal, invisible, autònoma... al reconeixement de l’aprenentatge real dels alumnes.
L’autoformació requereix que les persones estiguin motivades per aprendre i que prenguin la iniciativa per dirigir el seu procés d’aprenentatge; és l’apropiació de la seva formació pel subjecte social. L’autoformació no és aprenentatge aïllat, és aprendre amb altres però mantenint les responsabilitats sobre la pròpia formació.
Els procesos d’aprenentatge han de contemplar tres nivells:
- Autoformació (aprendre un mateix)
- Heteroformació (interactuant amb els altres)
- Ecoformació (ambient en sentit ampli, incloent-hi les tecnologies)
L’autoformació promou l’autonomia personal, suposa un procés d’emancipació crítica que suposa l’acceptació d’allò inacabat i mobilitza una ètica que assumeix que tota persona és portadora de saber.
L’autoformació per si mateixa no produeix aprenentatge si no es donen una sèrie de circumstàncies:
- Continuïtat (l’aprenentatge es produeix en situacions no planificades)
- Interacció (amb un mateix i amb els altres)
- Reflexió (sobre l’acció i a l’acció)
L’aprenentatge als llocs de treball es produeix principalment en interacció amb situacions problemàtiques.
Quines competències calen per a l’autoformació?
- Estar disposat a aprendre en situacions d’incertesa
- Capacitat per aprendre amb altres, utilitzant recursos i xarxes
- Aprendre “en” i “sobre” l’acció mitjançant la reflexió
- És fonamental aprendre a aprendre
Cada persona té (o es decanta per) un estil d'aprenentatge diferenciat de la resta. Cal desenvolupar necessàriament un nou paradigma educatiu que integri la diversitat de situacions i de processos d’aprenentatge. El desafiament de les universitat és crear espais per a què els alumnes aprenguin sols i amb els altres, col·locant l'autoformació en un punt central dels processos formatius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
M'agradarà conèixer la teva opinió... anima't!