Taula rodona amb Susana Gracia, Julio Zino, Selva María Orejón, Alicia
Cañellas i Juan Miguel Muñoz, moderada per Núria Vives
Núria Vives introdueix una reflexió sobre l’emergència d’aquests
nous rols, a partir de la presentació de Dolors Reig i pregunta als
participants si se senten identificats amb algun d’aquests nous rols
relacionats amb el coneixement i demana que comentin la seva experiència i que
expliquin les competències i habilitats que creuen que cal per afrontar amb
èxit aquestes noves funcions.
Juan Miguel Muñoz obre la
taula explicant la seva experiència com a dinamitzador de xarxa a l’Associació Espiral, Educació i Tecnologia.
Amb el desenvolupament de les activitats a la xarxa i de
promoció de la utilització de la xarxa amb objectius pedagògics, es produeix una
hibridació de diferents tasques de les que s’han presentat (curador de continguts,
dinamitzador de xarxes i community
manager) que dificulten la compaginació de la voluntarietat amb uns bons
resultats i que cada cop van demanant més una professionalització d’aquests
àmbits.
Considera important que es vagi produint una
especialització d’aquests rols professionals, tot i que creu que aquestes
tasques són feines d’equip, de gent treballant col·legiadament.
Comenta l’experiència de Kfe Innovación explica quines són les claus d’aquesta trobada de persones per parlar d'innovació.
Diu que el networking no es pot deixar de banda, perquè s'hi aprèn molt i que la
participació no es produeix per generació espontània, sinó que cal motivar-la,
dinamitzar-la i gestionar-la
Alicia Cañellas
ens parla de la seva tasca com a curadora de continguts a Acanelma.
Diferencia diferents nivells de curació de continguts, d’una banda els
orientats a la difusió externa (màrqueting) de continguts educatius (sector en
el qual treballa; d’altra banda, els orientats a la gestió del coneixement per
a la creació de continguts.
Diu que la tasca del curador de continguts consisteix a filtrar,
seleccionar, digerir, remesclar, i agregar els continguts a l’ecosistema
informacional de l’entorn on es vol moure aquest contingut.
Comenta que l’expertesa en l’àmbit d’actuació, el
coneixement profund de l’entorn, són essencials per desenvolupar tasques de
curació de continguts amb garanties d’èxit.
Selva María Orejón, d’Onbranding,
diu que quan es treballa amb analítica, és molt difícil tenir temps per
conversar, per dinamitzar... per la qual cosa creu que cal una estructura on
les funcions estiguin distribuïdes en diferents persones especialitzades en
aquests àmbits per cada departament. Això, combinat amb que aquestes persones
desenvolupin competències comunicacionals i amb fonaments en la interdisciplinarietat és el que permet a les
empreses aprofitar la part més social de la xarxa.
Considera l’empatia i les habilitats socials imprescindibles,
però no només per a aquests nous rols sinó per a totes les feines.
Hi ha empreses que no cuiden la seva presència a la
xarxa. Diu que per fer les coses com cal es necessiten o ganes o obligació i
que és qüestió de (poc) temps que les organitzacions se n’adonin de la
centralitat d’aquest aspecte i, en conseqüència, atorguin més valor i
reconeixement a aquestes noves funcions professionals.
Susana Gracia explica la seva tasca com a e-moderadora de
la comunitat de pràctica d’educadors socials de centres penitenciaris. Pel que
fa a la feina de dinamització de la participació, destaca la voluntarietat de
tots els integrants de l’equip, que fan la major part de la seva tasca
col·laborativa fora de l’horari laboral.
Les habilitats socials són coses que, com el valor, es
suposen. Així, cal enfocar l’adquisició de capacitats en qüestions com treballar
en equip i, sobretot, la capacitat de desaprendre i de reaprendre.
Aquests nous rols de treballadors del coneixement xoquen,
sovint, amb l’estructura jeràrquica de l’administració i és un obstacle sempre
present contra el qual cal anar avançant.
Julio Zino, comenta la seva
experiència com a e-moderador de la comunitat de pràctica de TIC i presó,
i narra com va evolucionant el model d’e-moderació per adaptar-se a la realitat
en canvi constant.
Destaca que les comunitats virtuals acosten i vinculen
persones físicament allunyades i "incomunicades", la qual cosa en el
cas del col·lectiu de les presons, és un avantatge fonamental.
Diu que el secret de l’èxit dels e-moderadors rau a
detectar les xarxes (no tecnològiques) ja existents per incidir-hi i
aprofitar-ne les connexions.
Hi ha una base de tipus social, més clàssica, amb la qual
s’ha de comptar, i sobre aquesta base s’ha d’afegir pràctica (per superar la
dispersió del col·lectiu) i força (mitjançant la facilitació de les
tecnologies).
Cada cop més gent de la
base està descobrint la importància real de les comunitats de pràctica per a la
feina del dia a dia i com a element valoritzador de la tasca que desenvolupa.
Parla de l’actualitat com una etapa de consolidació de les comunitats de
pràctica, amb les dificultats que comporta la crisi econòmica que travessem,
però destaca que la crisi és també una oportunitat per a la innovació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
M'agradarà conèixer la teva opinió... anima't!