La presentació d'Steve Dale pretén parlar de dos temes: de l’energia
en relació a les persones que actuen com a e-moderadors i de la salut de les
persones i de les comunitats.
Des dels inicis del programa IDEA-CoPs al Regne Unit les dades han crescut molt. Actualment compten amb més de
100.000 usuaris registrats a les comunitats de pràctica i un volum de més de
1.500 CoPs (tot i que segons diu, només unes 200 són “saludables”).
Però... què és una CoP saludable?
Hem de preguntar-nos si hi ha un propòsit clar, si l’entorn
és segur i confiable, si existeix un core
actiu de participants, si aquests estan prou motivats, si coneixem les seves
necessitats, si tenim un pla d’acció clar amb activitats a fer...
Per valorar la saludabilitat d’una CoP cal mesurar
diferents aspectes que ens aportaran informació analítica sobre l’estat de la
comunitat. La comunitat ha de tenir un ritme d’activitat. Cal reconèixer el
patró de ritme d’activitat per veure on som i si cal actuar per recuperar la
salut. Entre d’altres dades, hauríem de mesurar l’evolució de membres registrats, l’evolució
del nombre de membres actius, l’evolució del nombre d’aportacions que fan els
membres...
Hi ha un seguit de símptomes que ens poden alertar sobre
problemes de salut de la nostra comunitat. Aquests símptomes comportaran dur a
terme accions encaminades a solucionar l’origen del mal.
La tasca de l’e-moderador consisteix a
- gestionar la plataforma;
- portar mètriques sobre l’activitat;
- planificar perquè l’activitat de la CoP estigui aliniada amb els objectius de
l’organització;
- fomentar el
desenvolupament professional, tot posant-hi ordre;
- gestionar els continguts
garantint l’adequació de les etiquetes, de la pertinència;
- ampliar l’abast de la
comunitat, motivant la incorporació de més persones motivades;
- gestionar la comunitat,
generant entusiasme a través de la comprensió de les necessitats de les
persones i posant-hi molta feina.
Cal desenvolupar estratègies per comprometre els
participants. Una estratègia que funciona molt bé al programa del Regne Unit són
els “Hot seats”, que consisteixen a
portar a persones (ministres, personalitats) que parlin d’un tema perquè
atrauen un gran nombre de persones que d’altra manera potser no sentirien a
parlar de les CoPs. Una altra eina que s’ha mostrat efectiva són les newsletters que mantenen a la gent
connectada. En definitiva, cal diversificar els canals que miren de fomentar la
participació per arribar a com més gent millor.
En resum, el que cal fer és
- Monitoritzar la salut de
la CoP amb dades quantitatives i qualitatives
- Identificar els
diferents símptomes i aplicar-hi les intervencions corresponents
El e-moderador (o facilitador) és una de les peces claus
per a l’èxit i per a la salut d’una CoP. Això però, és una feina dura que
requereix molta energia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
M'agradarà conèixer la teva opinió... anima't!