El coneixement no és un recurs de les organitzacions,
sinó un actiu, que cal enriquir-lo mitjançant interacció, en el moviment. Si el
coneixement s’acumula, genera repositoris, si es mou, genera competències.
Primer cal entendre el paraigües sota el qual es creen
les comunitats per determinar quins són els objectius d’aquestes. Cal, en
conseqüència, parlar de direcció estratègica del coneixement i, també doncs, d’actius
intangibles que condicionaran la manera d’estructurar les organitzacions, i de
processos dinamitzadors d’aquests actius intangibles. Si parlem de processos,
cal parlar també de rols, per clarificar qui s’hi dedica a les diferents
pràctiques que cal abordar. Abans de dotar els projectes d’instruments, cal
dotar-los d’objectius.
El coneixement és un flux que permet crear dinàmiques
generadores de valor sobre ell. És un actiu crític multidimensional que cal
abordar des de diferents funcions professionals (les etiquetes no són
importants; és important garantir la continuïtat del procés):
·
Antena: una cosa és el
que sabem i una altra és el que se sap d’un determinat tema. Cal cercar el
coneixement existent per acostar-lo a l’organització
·
Comunicació: un cop
localitzat o generat, cal estendre’l per fer-lo arribar a la totalitat de l’organització
·
Retenció: no n’hi ha
prou amb tenir un pla de gestió del coneixement si les persones que en posseeixen
marxen de l’organització. Cal generar les circumstàncies que facin que els posseïdors
del coneixement es quedin a les organitzacions.
·
Moderació: Cal crear
canals per fer que el flux del coneixement sigui àgil, fomentant la
participació, el compromís...
Cal treballar amb les estructures tradicionals perquè un
pla de gestió del coneixement pugui tirar endavant:
·
des de recursos
humans s’ha d’assumir el concepte de capital intel·lectual (gestió del
coneixement és quelcom més que fer cursos de formació);
·
des de sistemes s’ha d’assumir que les eines s’han
de triar en funció dels avantatges que suposen per a qui les ha d’utilitzar;
·
des de les unitats d’estratègia cal fixar quin és l’eix
crític a treballar;
·
des dels departaments d’innovació s’ha de posar el focus en
quina és la proposta de valor;
·
i des de qualitat,
cal assumir el concepte de consolidació del coneixement, més enllà del pas a
suport documental.
Cal buscar l’encaix de la gestió del coneixement amb el
model de negoci per evitar lectures compartimentades de l’impacte de les
mesures. Si no es fa una valoració més holística que l’actual, les conclusions
sempre seran esbiaixades
Calen noves mètriques per avaluar aquests intangibles,
que mirin de respondre a la pregunta ¿gestionar el coneixement ens serveix per
millorar realment?
Cal mesurar els impactes esperats en aspectes diversos: client-usuari
(satisfacció, participació...), ambient o clima organitzatiu
(actituds, valors...), economia (estalvi, terminis...) i reporting
per a la presa de decisions (tendències, llacunes...). Això implica un
replantejament de les mètriques per incloure tot un seguit d’indicadors fora de les
mètriques tradicionals
Gestionar el coneixement no és gratis i cal tenir una
visió panoràmica de les accions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
M'agradarà conèixer la teva opinió... anima't!