Traducción / Translation

Moltes gràcies per millorar aquest blog amb les vostres aportacions.
No us talleu gens!


15 de maig 2014

[EDO 2014] Les meves notes (5): Conferència: “Innovant en la gestió de les lliçons apreses”

http://www.tomyoungblog.com/
Una lliçó identificada és una recomanació basada en una experiència analitzada a partir de la qual altres poden aprendre per millorar el rendiment en una tasca específica o en un objectiu. Una lliçó apresa és quan aquesta ‘recomanació’ esdevé aprenentatge i el coneixement adquirit s’aplica.

El procés de gestió del coneixement parteix de la comunicació i el receptor d’aquesta, ha de capturar-la, organitzar-la i publicar-la i fer-la accessible. A les organitzacions, sovint, el procés s’atura al pas de la captura.

La consecució de resultats d’una organització varia d’un negociat a un altre. Si no som capaços de sistematitzar la transferència de coneixement de les unitats més efectives cap a la resta, per tal de millorar el rendiment, hi ha moltes oportunitats que estem perdent.

A les organitzacions és freqüent que hi hagi força lliçons que no s’identifiquen i, per tant, que no esdevenen experiències de les quals es pugui extreure valor per a l’organització. Si no hi ha acció, si no hi ha canvi, no hi ha aprenentatge.

En general, hi ha un gap entre la formació i les necessitats d’aprenentatge degut a múltiples factors, com per exemple que:
  • Les lliçons s’identifiquen però no s’aprenen.
  • Hi ha una insuficient gestió de les expectatives.
  • Les bases de dades de lliçons són més repositoris que no pas sistemes de gestió de lliçons.
Perquè cal un sistema de gestió de lliçons (SGL) i no una simple base de dades (BD)? Perquè és un sistema actiu, mentre que la base de dades és passiva; perquè al SGL les lliçons són per a l’aprenentatge, i a les BD les lliçons són “per informació”; perquè el SGL permet fer arribar les lliçons en funció de les necessitats i a les BD has de buscar les lliçons; perquè al SGL les lliçons són accessibles, documentades i validades i a les BD les lliçons s’apilen fins que no es poden manegar.

Un Lessons Management Hub (LMH) és una molt bona eina per gestionar que les lliçons apreses es recullen adequadament i es posen a l’abast de la totalitat dels membres de l’organització per facilitar que aquestes lliçons esdevinguin aprenentatge real. Un LMH automatitza recordatoris, permet subscripcions, genera aleres, ofereix la possibilitat d’exportar dades per ser explotades amb programari específic... facilitant així l’accés als continguts.

Qualsevol sistema de gestió de lliçons necessita que algú se n’ocupi de fer seguiment de les mètriques del sistema per assegurar-se que se’n fa us de les lliçons apreses.

Perquè les lliçons siguin explotables, cal crear continguts de qualitat. Hi ha diferents mètodes de captura de lliçons:
  • Entrevistes individuals (detall de coneixement expert de conceptes claus, retenció del coneixement, es poden fer personalment o per altres canals, recullen només una perspectiva, els resultats poden ser atribuïts o anònims)
  • Conferències (és un sistema massa transmissiu amb poca interacció)
  • Tallers de captura de les lliçons (treball previ, recollida de visions múltiples, suport per part d’un facilitador, es determina el mode de transmissió posterior de les lliçons apreses...).
Els camps a capturar per a crear contingut de qualitat a partir de les lliçons identificades perquè puguin esdevenir lliçons apreses:
  • Títol
  • Context / expectatives (que esperàvem que passés?)
  • Descripció de l’esdeveniment (què va passar?)
  • Causa original
  • Lliçó (què podem aprendre? / què hem après? / recomanacions per al futur)
  • Impacte (positiu/negatiu)
  • Punt de contacte (qui o què és el següent pas a fer)
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

M'agradarà conèixer la teva opinió... anima't!