Traducción / Translation

Moltes gràcies per millorar aquest blog amb les vostres aportacions.
No us talleu gens!


16 de jul. 2009

Competències digitals. Coneixements, habilitats i actituds per a la Societat Xarxa (4)

els meus apunts de la intervenció de Dolors Reig i Jesús Martínez: Comunitats de pràctica a les administracions públiques: programa Compartim i competències digitals

Jesús Martínez

Ja no es pot mantenir més el model de professor “exhibicionista”. Aquest model en què el professor arriba i “vomita” el seu coneixement unidireccionalment, és caduc. No se li poden posar portes al coneixement dins de l’aula.

L’essència de les comunitats de pràctica està a la quotidianeïtat: quan tinc un problema o un dubte, què faig? M’adreço al meu company. La filosofia de les CoPs és aquesta, es tracta de sumar el coneixement individual per aconseguir un coneixement col•lectiu més gran que la suma de les parts.

El principi que regeix la creació de coneixement de les CoPs és el de Learning by working (aprendre treballant)

Les mètriques i indicadors de les CoPs
• Nou coneixement
• Antena (veure què fan d’altres i amb quins resultats)
• Organització Know-How
• Col•laboració

La participació en entorns en línia és molt reduïda i cal fer un esforç important per impulsar la participació de les persones dipositàries del coneixement per tal que les comunitats de pràctica arribin a bon port.

A més, l’hetereogeneitat dels llocs de treball del Departament de Justícia (bibliotecaris, educadors socials, psicòlegs, administratius...) fa que les dades mitjanes sobre accés o sobre participació presentin un biaix per l’accés desigual als ordinador en el temps de feina.

La participació en les CoPs fomenten en els integrants sensacions de “ja no estar sols” alhora que reverteixen en una capitalització del coneixement individual per part de l’organització.

Dolors Reig

Les competències que més s’han treballat en els aspectos “formatius” de les CoPs han estat, de major a menor:
Alfabetització tecnològica
Alfabetització informacional
Alfabetització en mitjans
Presència digital
e-Awareness

Característiques principals de la formación de les CoPs:
• Disseny viral
• Convocatòries massives i obertes amb persones de gran prestigi
• Unitats curtes operatives/aplicades polivalents oferides de forma permanent
• Presència i conversa

Estructura de l’oferta formativa:
• Cursos específics per a e-moderadors
• Seminaris especialitzats de gestió del coneixement
• Sessions web
• Jornades de bones pràctiques
• Unitats que es van repetint a petició dels participants

Competències tecnològiques que han treballat:
• Escriptura digital (correu-e, cerca eficient, entorns col•laboratius, llistes de correu...)
• Eines de software social (Facebook, Twitter, LinkedIn, marcadors socials, lectors de feeds, blocs, concepte PLE...)
• Entorns tecnològics col•laboratius (google docs, eines treballades en seminaris específics)
• Media literacy (edició de vídeo, Flickr, Youtube, Slideshare)
• Inici PLEs (gestió integral de l’aprenentatge informal)

Les idees de futur de la formació relacionada amb el programa Compartim són reforçar el que s’ha après i incrementar l’apertura (e-Awareness).

Si les comunitats de pràctica no repercuteixen positivament en la feina del dia a dia de les persones, no són més que “focs d’artifici”. Per més que s’intenti, la realitat és molt tossuda i si les CoPs no van alineades amb la realitat, fracasen.


Aquí trobareu l'enllaç a la presentació que han utilitzat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

M'agradarà conèixer la teva opinió... anima't!