Victoria J. Marsick: Com les Organitzacions poden reforçar l’Aprenentatge
informal que té lloc al lloc de feina
L’aprenentatge (informal) interessa a una tipologia molt
variada de professionals (responsables de formació, educadors, consultors...)
perquè té incidència en la majoria d’àmbits d’aprenentatge de la vida.
L’aprenentatge informal és un complement necessari i
imprescindible de l’aprenentatge formal i cal mirar bé on posem el focus d’interès
atès que l’evolució de la població aprenent (com ara els “nadius digitals”) fa
que calgui replantejar-se com ens apropem a l’aprenentatge en funció de com són
i com es van construint els nous entorns.
L’aprenentatge informal (al lloc de treball –learning by doing–, tutoritzat o no,
mitjançant les xarxes (socials) de cada individu...) té una rellevància
fonamental per a les organitzacions, ja que acaba sent el més rendible de tots
els tipus d’aprenentatge: s’aprèn des de l’experiència directa, amb interacció
amb altres persones, i manté les persones flexibles al canvi.
L’aprenentatge informal és, en ocasions, incidental. Els
aprenentatges reals no tenen necessàriament que estar relacionats amb els
objectius d’aprenentatge plantejats. Sovint, al mig d’un procés d’aprenentatge,
aprenem una altra cosa ben diferent i inesperada. L’aprenentatge informal no és
planificable, ja que no és tracta d’una cosa altament estructurada, sinó que
succeeix i que cal aprofitar. No es produeix necessàriament a l’aula formal. L’aprenentatge
és una cosa que succeeix en qualsevol lloc, en qualsevol moment.
Per a que es produeixi aprenentatge informal al lloc de
treball és molt important que les persones s’hagin d’enfrontar a reptes
professionals. És igualment important que existeixi temps per a l’aprenentatge
(no es pot aprendre si tens tanta feina que no tens temps d’aprendre el que
necessites per fer millor la feina) i accés a experts en la matèria i/o a grups
de treball (o Comunitats de pràctica).
La tecnologia és un facilitador important de l’aprenentatge,
però no és la clau de volta. És un aspecte absolutament central que allò a
aprendre tingui rellevància per al subjecte que aprèn (professionalment o
personal).
Perquè l’aprenentatge informal sigui efectiu, calen unes
capacitats personals bàsiques, com ara una predisposició a aprendre i ser més
competent (autoeficàcia), capacitat d’autodirigir-se i d’autoregular-se,
capacitat de reconeixement de patrons, iniciativa, ètica de treball en equip,
curiositat, passió per aprendre, obertura mental...
Perquè l’aprenentatge informal sigui efectiu, les
persones necessiten disposar d’accés a recursos, d’accés a altres persones al
moment de l’aprenentatge i de solucionar problemes (compartir coneixement).
El disseny dels llocs de treball és crític per a què es
produeixi un aprenentatge efectiu al lloc de feina. Skule diu que no podem
mesurar l’aprenentatge mentre està succeint, però podem mesurar el clima d’aprenentatge
als llocs de treball.
Per a Skule, alguns aspectes claus dels llocs de treball
d’aprenentatge intensiu són:
·
Exposició alta a canvis
i exigències
·
Responsabilitats dels
directius
·
Feedback de alta
qualitat
·
Recolzament dels equips
directius a l’aprenentatge
·
Premiar els resultats d’aprenentatge
La cultura de l’aprenentatge dins les organitzacions és
un aspecte clau. Els líders han de ser un model d’aprenentatge (i cal que ho
expliquin) i han de crear un entorn que faciliti l’aprenentatge i que dinamitzi
la participació sense por a ser “castigat per fer la pregunta dolenta”. Els
líders han d’aprendre a ajudar els col·laboradors a aprendre. Cal que l’organització
estigui alineada amb aquest entorn. Les organitzacions han de treballar per
alinear els objectius de tots els seus membres al voltant d’una mateixa visió.
És també molt important que les organitzacions estableixin sistemes per
gestionar (i compartir) els aprenentatges (i el coneixement). S’ha de recolzar
el treball col·laboratiu i en equips, s’ha de promoure el diàleg i la
formulació de preguntes, s’han de crear oportunitats d’aprendre...
Cal facilitar que les persones que volen aprendre puguin
autoorganitzar-se. S’ha de parar atenció a la seva motivació i interessos i
respectar (i entendre) que persones diferents aprenen de manera diferent i que
tenen motivacions diferents. Cal reconèixer els diferents patrons d’aprenentatge
que es donen entre els membres de l’organització per fomentar l’aparició d’entorns
d’aprenentatge i desenvolupar una arquitectura d’aprenentatge on els recursos d’aprenentatge
estiguin incrustats a tots els nivells de l’organització. Cal facilitar l’aprenentatge
informal a les organitzacions sempre que es pugui (amb ckecklists, plantilles...).
Els directius són un efecte multiplicador (per a bé i per
a mal) de l’aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
M'agradarà conèixer la teva opinió... anima't!