Jesús Martínez i Paco Molinero: Dimensions
desconegudes en la implementació i sostenibilitat de comunitats de pràctica en
organitzacions formals
Jesús Martínez planteja
com a tema de debat l’encaix d’estructures informals (Comunitats de pràctica)
en el si d’estructures formals (Administracions públiques) a partir de l’experiència
del Programa Compartim del Departament de Justícia de la Generalitat de
Catalunya, que ja té 6 anys de vida.
Els e-moderadors del Programa Compartim han estat
testimonis directes de la fricció entre les estructures formals i les
estructures informals i han conegut el desgast que produeix aquesta fricció.
Els e-moderadors, en tant que operadors de la participació i estructuradors del
sentit de pertinença i identitat de la comunitat de pràctica, són un element
clau per a la facilitació de la marxa de la comunitat de pràctica en relació,
entre d’altres aspectes, a:
-
La selecció de temes,
vinculats a les necessitats i problemes reals del col·lectiu, identificant les
motivacions reals
-
La identificació del
segment dels innovadors que poden ser més proclius a la generació d’idees i
solucions
-
La identificació i el
treball en xarxa amb els líders informals (naturals)
-
La facilitació de la
participació informal i als canals naturals en què el col·lectiu està més
predisposat a interactuar.
En l’àmbit de la formació institucional, han trobat que amb
el desenvolupament de les comunitats de pràctica, les aules esdevenen centres d’experimentació
i potencició de metodologies Design
Thinking en què els destinataris es converteixen en protagonistes
productors de coneixement.
Adrià Pagès-Mimó i Patricia Olmos: CERCA. Una experiència de comunitats de
pràctica
CERCA és una experiència de treball en xarxa compartit on
els professionals podem intercanviar les seves experiències sobre com gestionar
els conflictes propis del seu objecte de treball (la justícia i els conflictes que
afecten al col·lectiu de joves amb risc d’exclusió) amb l’objectiu d’aportar
solucions preventives fruit de la reflexió i de la pràctica.
L’origen de la comunitat de pràctica CERCA es troba al
TRAM.cat,
una experiència inicial de comunitat de pràctica adreçada a resoldre situacions
conflictives en l’àmbit municipal.
José A. Latorre i Antonio Calvo: Una altra manera de liderar: relat d’una
CoP
Des del Departament de Formació de la Diputació d’Alacant van detectar que, en el marc de les activitats
de formació, les pauses per al cafè i els passadissos eren els llocs on es
produeixen intercanvis d’informació i de coneixement que són tant o més
importants que els que tenen lloc dins de les aules i, consideren les
comunitats de pràctica com una de les eines que fan possible elevar aquestes
situacions a la categoria de formació.
A partir de la seva experiència amb la comunitat de
pràctica de lideratge, han identificat un seguit d’aspectes clau per al bon
funcionament:
-
Les TIC faciliten el
treball en xarxa però és imprescindible combinar el treball en línia amb
activitats presencials
-
És vital la creació d’un
grup xarxa social o plataforma per gestionar els continguts
-
És necessari que es
defineixi un calendari
-
Cal compromís respecte a
l’elaboració d’un producte final (lliurable)
-
És fonamental el paper del
moderador de la comunitat de pràctica
Expliquen que les idees centrals sobre les quals es va
estructurar la comunitat de pràctica van ser la cooperació per construir alguna
cosa nova i/o diferent (crear per creure), els objectius, la passió i la
identitat compartida.
Els participants es van mostrar altament satisfets i disposats a participar en una nova comunitat de pràctica (amb una mica més de
presencialitat, això sí).
Anna Cabañas: La Xarxa d’Innovació Pública (XIP). Quan l’aprenentatge i l’intraempreneduria
s’entrellacen donant lloc a entorns emergents d’innovació a les Administracions
públiques
Anna Cabañas presenta la Xarxa d’Innovació Pública.
La XarxaIP aposta no per
aplanar estructures, sinó per sortir de les estructures. Els membres de la XIP
no ho fan en tant que administracions, sinó com individus inquiets que volen
fer de les administracions alguna cosa diferent, més en consonància amb el context
actual i que aporti el valor que necessita la ciutadania.
S’ha identificat algunes
barreres a la innovació i es proposen maneres per a diluir-les:
-
Desafiant les pràctiques instituïdes
(incloent-hi els models d’aprenentatge)
-
Evolucionant cap a serveis
dissenyats per donar resposta a necessitats reals
-
Modificant la relació amb la
ciutadania: aprenent d’ella i amb ella
-
Integrant tots els actors en la
reflexió
La connectivitat és la base
perquè el coneixement flueixi a través de tots els nodes que componen la xarxa.
Perquè aquesta connectivitat sigui realment significativa, hi ha quatre punts
que es necessari abordar:
-
Formació
-
Participació i treball
col·laboratiu
-
Informació i difusió de bones
pràctiques
-
Creació d’entorns segurs i de
confiança (aversió al risc i tolerància a l’error)
La XIP és, doncs, una xarxa
transversal de persones vinculades a les administracions públiques de Catalunya
o a iniciatives que es porten a terme en aquestes. Es proposa millorar el
servei a la ciutadania innovant la gestió dels serveis gràcies al bon ús de la
tecnologia col·laborativa.
La Xarxa d’Innovació Pública està organitzada en 6 grups temàtics: .GOV, .NET, .COM, .CAT, .EDU, .ORG.
Joan Galeano: Comunitats
de pràctica per unitats funcionals dins d’una organització
Va suposar un gran repte
introduir el treball d’una comunitat de pràctica en una institució amb una
configuració jeràrquica i piramidal, sense cultura de gestió del coneixement,
amb una formació molt estructurada entorn de la tradició de formació formal.
A partir d’una anàlisi general
i de la detecció de com era possible alinear els objectius de les CoP amb els
objectius de l’organització, es van plantejar la creació de comunitats d’interès,
de comunitats per àrees de treball i de comunitats per unitats.
Les unitats presentaven una
alta rotació de personal, prestaven un servei a l’usuari d’alta complexitat,
tenien un marc procedimental altament establert... Aquestes característiques
van conduir a plantejar uns objectius de les CoP basats en generar revisions
procedimentals, fer explícit el coneixement i codificar-lo, generar un context
d’anàlisi, debat i reflexió sobre la praxis...
Com a conseqüència del funcionament
de les comunitats de pràctica, s’ha implantat un sistema de gestió del
coneixement com part de l’organització, s’han creat mecanismes d’intel·ligència
col·lectiva, es socialitza el coneixement i es potencia la transferència del
mateix i es genera un context d’aprenentatge informal.
El plantejament de la Cop com a
unitat funcional fa que transcendeixi més enllà dels professionals destinats en
cada moment. Ultrapassa el que és un repositori de coneixement i es converteix
en alguna cosa permanent.
Magnífica síntesis JoanKa....Y prácticamente en tiempo real.
ResponEliminaMuchas gracias!!
Muchas gracias a tí, José A., por compartir experiencias y conocimiento.
ResponEliminaY gracias también por pasar por aquí y por pararte a comentar.